Order 0

 

"Bagus juga kau tanyakan benda ni........" – Saya Cuba Menghilangkan Kerisauan Dia

       by Mira | Jan 2017 | Rabi al-Akhir 1437

Open Book Hibah

 

 

"Bagus juga kau tanyakan benda ni. Sebab ada caranya untuk elakkan kita dari terbeban sekiranya berhadapan dengan situasi macam ini."

Saya cuba menghilangkan kerisauan dia.

 

"Kau pernah dengar Pelan Simpanan Hibah?"

 

Dia menggelengkan kepalanya dalam keadaan tertanya-tanya.

 

(NOTA TEPI: Saya masih ingat lagi dulu ketika orang terangkan kepada saya berkenaan Simpanan Hibah ini. Time tu tengah tak FOKUS. Memang salah saya.

Kalau tidak, mungkin lebih awal lagi saya dah boleh terangkan perkara ini kepada kawan saya.


Ketika itu, saya tidak sedar betapa 20 minit yang terluang itu mungkin dapat membantu kawan saya.

Semoga benda ini menjadi pengajaran terutamanya kepada saya dan orang lain.

Saya pun terus cuba menerangkan kepada kawan saya semudah mungkin.)

 

"Simpanan Hibah ni sama saja macam kau menyimpan duit untuk menabung.


Cuba beza dia, bila kau teruji dengan keadaan macam kawan kau tu, simpanan kau akan digandakan 200 kali.


Contoh, katakan kawan kau dulu menyimpan RM1,000. Selepas laki dia kena Strok, akaun Simpanan Hibah ni akan bertambah menjadi RM200,000 untuk kegunaan kawan kau tadi tu."

Saya cuba terangkan kepadanya dengan ringkas.

 




“Ok, maknanya Simpanan Hibah ini seperti simpanan biasa, betul?”

Kawan saya bertanya untuk mendapatkan kepastian.

"Ya, cuma bezanya bila dalam keadaan macam kawan kau tu, simpanannya akan digandakan 200 kali dari amaun yang disimpan tu.


Selain dari tu, dalam keadaan macamni sebenarnya ada banyak lagi faktor yang kau kena ambil kira...."

Lalu saya lakarkan gambar ini.

 

Tanpa Hibah Hutang Menjadi Beban

Tanpa Hibah, hutang akan menjadi beban.

 

Hibah Imbangkan Hutang

Hibah akan menjadi pengimbang kepada hutang.

 

Harta Bersama

 

"Waktu begini akan ada macam-macam orang yang datang konon-nya untuk menuntut hak masing-masing. 


Bank akan datang menuntut hutang.


Waktu-waktu ni, semua orang akan jadi macam tak faham pula yang kita tengah dalam keadaan sukar, masing-masing bukan datang nak membantu.


Ibarat, dah la tersungkur, ditimpa tangga pula.


Selain dari itu, kau perlu untuk mendapatkan Surat Pengesahan dari doktor, Peguam, Power of Attorney (surat persetujuan)  untuk kau kendalikan Harta Bersama itu"

Saya cuba pastikan dia betul-betul faham dengan apa yang saya cuba sampaikan.

"Payah juga ya kalau berhadapan dengan keadaan macam ini."

Kawan saya mengganggukkan kepalanya, menandakan dia faham.

"Maknanya Simpanan Hibah ini akan terlindung dari dituntut oleh lain-lain pihak. Betul tak?


Ia akan menjadi hak Isteri untuk diuruskan sebaik-baiknya untuk keperluan keluarga, tanpa memerlukan urusan surat menyurat, prosedur tambahan dan persetujuan dari lain-lain pihak, betul kan?" 

Sambungnya lagi.

"Contoh kawan saya tu, dia menyimpan RM1,000, cuma dia tak simpan macam biasa. Dia simpan dalam akaun Hibah.


Bila keadaan suami dia begitu, dia akan dapat RM200,000 dan dia berhak untuk uruskan duit ini sepenuhnya tanpa perlu minta kebenaran sesiapa.


Memang kita rasa kalau kawan kita ada akaun macamni, keadaan dia tentu lebih baik sekarang."

Wajahnya kembali ceria seperti biasa. Seolah-olah segala benda yang mengganggu fikirannya terus hilang.

"Macamana Mira, kita  nak buat akaun simpanan yang macam ini. Macamana kita nak buat."

Kawan saya terus bertanya.

"Nanti aku akan bawakkan kau jumpa kawan aku ni. Dia memang duk buat kelas, ajarkan benda ni kepada orang.


Dia dah lebih 10 tahun menguruskan benda macamni. Benda ni perlukan bantuan seorang yang berpengalaman.


Dia boleh tolong kau buatkan Akaun Hibah kau nanti.........."

Sejak dari itu, ramai lagi kawan-kawan Mira dah terangkan benda yang sama.

Kalau ada kelapangan waktu, nanti Mira akan kongsikan lagi kisah kawan-kawan Mira ok?

 

Ada Soalan? whatsapp    

014-964 0686

[Klik to whatsapp]

atau
cikgubee.mw@gmail.com

[Klik to email]

 

Untuk pembaca setia, Mira nak hadiahkan untuk korang satu Hadiah Istimewa!!!!! 

 

Kitchen Hacks FREE Book

 

FREE!!! Buku untuk korang baca. Buku ini sarat dengan TIPS untuk membantu kita dalam urusan harian.

FREE Buku

 

Semoga dapat membantu dalam urusan harian korang. Seronok tak....!!!!? 

"Kitchen Hacks" -Macamana nak menjimatkan masa di dapur!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sale

Unavailable

Sold Out